Acești susținători SI, identificați în ultimele trei luni ale lui 2014, au fost localizați în zone din Irak și Siria aflate sub controlul jihadiștilor, se arată în raportul intitulat „Recensământul SI pe Twitter” („The Isis Twitter Census”), scris de către JM Berger de la Brookings Institution și Jonathon Morgan, un expert.
Trei sferturi dintre susținătorii grupării postează mesaje în arabă, iar unul din cinci în engleză, fiecare cont având, în medie, 1.000 de abonați. Statul Islamic este cunoscut pentru faptul că recurge la social media, în special Twitter, pentru a-și promova mesajul. „Jihadiștii vor exploata orice fel de tehnologie care va funcționa în avantajul lor”, subliniază Berger, adăugând că SI „se bucură de mai mult succes decâte alte grupări” teroriste.
Cele mai multe dintre aceste conturi SI au fost create în 2014, ceea ce sugerează că numărul lor crește vertiginos, în pofida celor aproximativ 1.000 de conturi legate de organizație pe care Twitter le-a închis în ultimele luni ale lui 2014.
Berger estimează în acest raport că numărul maxim de conturi pro-SI ar fi de 90.000, dar precizează că „cea mai bună” estimare este 46.000.
Chiar și în acest caz, conturile sunt accesate de milioane de persoane, apreciază Aaron Zelin, un expert în grupări jihadiste de la Washington Institute. De asemenea, afirmă el, este posibil ca o singură persoană să dețină mai multe conturi, o practică menită să combată închiderea acestora.
Cele mai importante conturi asociate SI diseminează mesaje ale conducerii organizației – operațiuni militare, activități ale organizației și înregistrări video care prezintă viața de zi cu zi sub conducerea SI, potrivit lui Zelin. Imediat după acest tip de conturi, afirmă el, urmează cele deținute de persoane care nu au legături directe cu gruparea, dar care redistribuie mesajele.
Însă aceste conturi nu sunt folosite pentru recrutarea luptătorilor. „Recrutarea nu se face pe Twitter. Ea are loc, în cea mai mare parte, pe aplicații ca Kik, WhatsApp și Skype, mijloace de comunicare de la persoană la persoană. Ceea ce fac jihadiștii în mod public pe Twitter este să atragă oameni”, afirmă expertul.
Twitter poate să fie utilizat în unele cazuri ca mijloc inițial de contact între o persoană radicalizată și un eventual recrutor, însă conversația se mută rapid pe un serviciu de mesagerie directă sau pe alte platforme, este de părere Zelin.
SI, notează el, a transformat social media într-o parte centrală a strategiei sale, iar susținătorii sunt tineri care folosesc aceste mijloace de comunicare.
Noul șef al Pentagonului Ashton Carter a insistat asupra amenințării pe care o reprezintă noile tehnologii în mâna SI. „Este o grupare teroristă alimentată de social media, așa cum nu am mai văzut până acum”, a declarat secretarul american al Apărării săptămâna aceasta la Washington, în cadrul unor audieri în Senat. „Oameni care se află foarte departe de orice câmp de luptă și de orice experiență a radicalismului sunt ademeniți prin social media”, a subliniat el.
Mii de luptători străini s-au alăturat grupării pe fronturile din Irak și Siria, iar cei mai mulți provin din țări vecine din Orientul Mijlociu.